Najważniejsze informacje
Start 6. maja 2026 r.
-
Zasady rekrutacji na rok akademicki 2026/27
Rekrutacja na studia pierwszego stopnia na kierunku Badania Artystyczne odbywa się w dwóch etapach:
etap pierwszy – komisyjna ocena portfolio i listu motywacyjnego; kandydat dostarcza portfolio A, portfolio B i list motywacyjny w wyznaczonym terminie,
etap drugi – autoprezentacja, na którą składa się:
- prezentacja portfolio,
- wypowiedź na temat dwóch wylosowanych zagadnień z zakresu sztuki dawnej i nowszej, w tym sztuki współczesnej,
- wypowiedź na temat dwóch wylosowanych zagadnień z zakresu szeroko pojętej kultury.
Etap pierwszy – ocena portfolio.
- temat portfolio A i B ustalany jest przez Uczelnianą Komisję Rekrutacyjną i publikowany co najmniej na 2 miesiące przed rozpoczęciem elektronicznej rejestracji na studia, tj. najpóźniej 5 marca 2026 r.
- kandydatka/kandydat na studia pierwszego stopnia na kierunku Badania artystyczne dostarcza na Wydział następujące materiały wizualne, podlegające ocenie Uczelnianej Komisji Rekrutacyjnej:
- portfolio A zawierające autorskie przedstawienie tematu w formie zestawu fotografii (5-7 zdjęć) lub filmu video (maksymalna długość video: 2 min.). Sposób prezentacji fotoreportażu jest dowolny, wielkość pojedynczych odbitek / wydruków zdjęć nie może przekroczyć 25×25 cm. Dopuszczalne formaty plików video: avi, mp4, mov, flv. Portfolio złożone w innym niż wymienione formacie otrzymuje 0 punktów. Istotą zadania jest ukazanie potencjału fotografii/filmu w procesie poznania rzeczywistości. W zadaniu chodzi o potraktowanie kamery/aparatu (także w smartfonie i in.) jako narzędzia obserwacji i refleksji: tworzenia dokumentów i reportaży. Ocenie portfolio będzie podlegała samodzielność myślenia, umiejętność widzenia w otaczającym środowisku zjawisk nieoczywistych/niedostrzeganych, zdolność do syntezy, wrażliwość na kontekst (społeczny, historyczny, polityczny itp.) oraz adekwatność zastosowanych ujęć do przedstawionej treści.;
- portfolio B zawierające artystyczne ujęcie tego samego tematu z zadania A w formie zestawu fotografii (po 5-7 zdjęć) lub filmu video (maksymalna długość video: 2 min.). Sposób prezentacji fotografii jest dowolny, wielkość pojedynczych odbitek / wydruków zdjęć nie może przekroczyć 25×25 cm. Dopuszczalne formaty plików video: avi, mp4, mov, flv. Portfolio złożone w innym niż wymienione formacie otrzymuje 0 punktów. Istotą zadania jest ukazanie umiejętności pokazania wskazanego tematu w formie, którą kandydatka/kandydat uzna za autorską, artystyczną wizję wzbogacającą ujęcie zastosowane w portfolio A, a więc nie tylko ujęcie o charakterze krytyczno-dokumentacyjnym, lecz ujęcie kreatywne. Chodzi o artystyczny aspekt prac i ich wartość estetyczną. W zadaniu chodzi o potraktowanie kamery/aparatu (także w smartfonie i in.) jako narzędzia artystycznej kreacji i ekspresji. Ocenie portfolio będzie podlegała umiejętność wydobycia estetycznych wartości tematu, umiejętność widzenia artystycznego, wyobraźnia oraz dobór środków plastycznych do przedstawionej treści;
- list motywacyjny (C) z uzasadnieniem wyboru kierunku studiów w kontekście własnych dotychczasowych aktywności oraz zainteresowań artystycznych i badawczych (nie więcej niż 2000 znaków ze spacjami;
- portfolio A i B w formie fotoreportażu (fotografie) przygotowuje się w formie wydruków, podpisanych na odwrocie imieniem i nazwiskiem, opisanych (portfolio A lub portfolio B) oraz ponumerowanych wg kolejności. W przypadku filmu video, pliki należy złożyć na płycie CD/DVD lub pendrive. List motywacyjny należy wydrukować. Portfolio A i B oraz list motywacyjny należy złożyć w osobnej teczce w terminie składania dokumentów osobowych kandydata.
Punktacja za etap pierwszy:
- za część A portfolio kandydatka/kandydat otrzymać może maksymalnie 10 punktów,
- za część B portfolio kandydatka/kandydat otrzymać może maksymalnie 10 punktów,
- za list motywacyjny kandydatka/kandydat otrzymać może maksymalnie 5 punktów,
- łącznie za obie części portfolio (A, B) oraz list motywacyjny (C) kandydatka/kandydat może uzyskać od 0 do 25 punktów,
- otrzymanie za co najmniej jedną z części (Portfolio A lub portfolio B lub list motywacyjny) 0 punktów wyklucza kandydatkę/kandydata z dalszego procesu rekrutacyjnego,
- do drugiego etapu (autoprezentacji) przystępują tylko kandydatki/kandydaci, którzy uzyskali co najmniej 13 punktów za pierwszy etap.
Etap drugi – autoprezentacja:
- prezentacja portfolio – kandydatki/kandydaci prezentują swoje portfolia przed Uczelnianą Komisją Rekrutacyjną: omawiają i uzasadniają zastosowane w nich środki wyrazu (max. 5 minut) wraz z krótkim komentarzem do listu motywacyjnego,
- wypowiedź na temat dwóch wylosowanych zagadnień z zakresu sztuki dawnej i nowszej, w tym sztuki współczesnej (zakres zagadnień przygotowany przez podkomisję do przeprowadzenia rekrutacji na studiach pierwszego stopnia na kierunku Badania artystyczne i udostępniony po ogłoszeniu wyników I etapu na podane przez kandydatów adresy mailowe) – dotyczy tylko osób, które nie zdawały historii sztuki na maturze. Kandydatki/kandydaci, którzy zdawali maturę z historii sztuki, otrzymują punkty wg następującego przelicznika: wynik matury w procentach dzielony przez 10, a następnie mnożony przez 0,8 (w przypadku matury podstawowej) lub przez 1 (w przypadku matury rozszerzonej),
- wypowiedź na temat dwóch wylosowanych zagadnień z zakresu szeroko pojętej kultury (zakres zagadnień przygotowany przez podkomisję do przeprowadzenia rekrutacji na studiach I stopnia na kierunku Badania artystyczne i udostępniony po ogłoszeniu wyników I etapu na podane przez kandydatów adresy mailowe).
Punktacja za autoprezentację:
- za każdą część autoprezentacji kandydatka/kandydat może otrzymać od 0 do 10 punktów,
- otrzymanie 0 punktów z jakiejkolwiek części autoprezentacji jest równoważne z niezdaniem egzaminu i wykluczeniem kandydata/kandydatki z procesu rekrutacyjnego,
- łącznie za drugi etap (autoprezentację) kandydat może otrzymać od 0 do 30 punktów.
Po pełnym procesie rekrutacyjnym tworzona jest lista rankingowa, uwzględniająca wszystkich kandydatów, którzy byli dopuszczeni do etapu autoprezentacji.
Podstawę do ustalenia miejsca kandydatki/kandydata na liście rankingowej stanowi suma punktów uzyskanych za pierwszy i drugi etap rekrutacji.
W przypadku osiągnięcia przez kandydatów tej samej sumy punktów decyduje liczba punktów osiągniętych podczas autoprezentacji. W przypadku uzyskania przez co najmniej dwóch kandydatów tej samej liczby punktów za pierwszy i drugi etap rekrutacji kandydatki/kandydaci uzyskują tę samą lokatę, a osoba następna otrzyma lokatę z pominięciem kolejnych numerów zgodnych z ilością osób, którym przyznano lokaty ex aequo.
Zakwalifikowanie na studia uzależnione jest od liczby uzyskanych punktów (lista rankingowa).
W procesie rekrutacji kandydat może uzyskać za oba etapy maksymalnie 55 punktów.
Minimalna liczba punktów kwalifikująca do przyjęcia na studia wynosi 28 punktów.
Na studia zostaje zakwalifikowana osoba, która uzyska co najmniej ww. minimum punktowe i zajmie na liście rankingowej lokatę mieszczącą się w ustalonym limicie przyjęć.
-
Dokumenty rekrutacyjne
Kandydat musi:
W systemie Internetowej Rejestracji Kandydata (IRK):
- wypełnić dane osobowe,
- wypełnić dane dotyczące wykształcenia; należy podać nazwę szkoły średniej, datę i miejsce wystawienia świadectwa dojrzałości oraz jego numer,
UWAGA!
kandydat zdający maturę w 2026 r. zobowiązany jest podać wyłącznie nazwę szkoły średniej,
- zamieścić cyfrową kolorową fotografię z wizerunkiem kandydata o wymiarach 20 mm x 25 mm w rozdzielczości co najmniej 300 dpi; fotografia musi spełniać wymogi szczegółowo opisane na stronie Rekrutacji w menu „Zdjęcie cyfrowe”,
- zamieścić skan świadectwa dojrzałości (lub dokumentu równoważnego) – nie dotyczy osób zdających maturę w 2026 r.,
UWAGA!
kandydat zdający maturę w 2026 r. zobowiązany jest przesłać skan/zdjęcie dokumentu na adres poczty elektronicznej Wydziału wbask@asp.waw.pl w terminie określonym terminarzem rekrutacyjnym
- w przypadku kandydata niepełnoletniego – zamieścić skan oświadczenia każdego rodzica lub każdego opiekuna prawnego dotyczącego zgody na uczestniczenie w procesie rekrutacji a następnie podjęcie studiów przez osobę niepełnoletnią w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, formularz oświadczenia – poniżej do pobrania;
Dostarczyć do Uczelni, zgodnie z kalendarzem rekrutacji (patrz menu: Terminarz):
- wypełniony i podpisany formularz zgłoszeniowy, wygenerowany i wydrukowany z systemu IRK,
- oryginał lub odpis świadectwa dojrzałości (lub dokument równoważny) oraz jego kserokopię; po poświadczeniu przez Uczelnię zgodności kserokopii z oryginałem, oryginał dokumentu zostanie zwrócony właścicielowi. Kandydat zdający maturę w 2026 r. świadectwo dojrzałości oraz jego kserokopię dostarcza w terminie określonym terminarzem rekrutacyjnym.,
- zobowiązanie pisemne do odebrania złożonych prac plastycznych w wyznaczonym przez dziekanaty terminie (druk można pobrać w dziekanacie w dniu składania dokumentów),
- w przypadku kandydata niepełnoletniego – należy dostarczyć oświadczenie każdego rodzica lub każdego opiekuna prawnego dotyczące zgody na uczestniczenie w procesie rekrutacji, a następnie podjęcie studiów przez osobę niepełnoletnią w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, formularz oświadczenia – poniżej do pobrania.
UWAGA!! BRAK ZAMIESZCZENIA DOKUMENTÓW W SYSTEMIE, JAK I BRAK DOSTARCZENIA DOKUMENTÓW WYKLUCZA KANDYDATA Z PROCESU REKRUTACYJNEGO!
Zgodnie z zapisami Regulaminu zasad i kryteriów przyjęć na studia w ASP w Warszawie na rok akademicki 2026/2027:
- Zarówno niezamieszczenie w systemie Internetowej Rejestracji Kandydata skanu świadectwa dojrzałości (lub dokumentu równoważnego), a w przypadku kandydatów zdających maturę w 2026 roku – nieprzysłanie skanu/zdjęcia wskazanego dokumentu na elektroniczną pocztę danego Wydziału, jak i niedostarczenie świadectwa dojrzałości (lub dokumentu równoważnego) w wyznaczonym terminie, skutkuje wykluczeniem kandydata z procesu rekrutacyjnego.
- Niedostarczenie teczki z pracami w wyznaczonym terminie skutkuje wykluczeniem kandydata z procesu rekrutacyjnego.
Zgoda Oświadczenie rodzica lub opiekuna prawnego niepełnoletniego kandydata (PDF, 108 KB)
-
Terminarz
Start 6. maja 2026 r.
Opłaty
Wysokość opłaty rekrutacyjnej będzie wynosić 150 zł.