Najważniejsze informacje
Start: 6 maja 2026 r.
-
Zasady rekrutacji na rok akademicki 2026/27
Postępowanie rekrutacyjne na kierunek Grafika prowadzony w formie jednolitych stacjonarnych studiów magisterskich przeprowadzany jest w dwóch etapach.
Etap pierwszy – komisyjny przegląd prac plastycznych kandydatów – ocena tzw. teczek wraz z autoprezentacją. Uwaga! Kandydat przygotowuje również elektroniczną wersję teczki, stanowiącą jej wierne odzwierciedlenie. Takie portfolio cyfrowe, kandydat umieszcza w IRK w terminie rejestracji.
Celem autoprezentacji jest poznanie zdolności intelektualnych kandydata, a także jego głębszych zainteresowań nie tylko w zakresie wybranej dziedziny sztuk wizualnych, ale również innych rodzajów twórczości, takich jak literatura, muzyka, teatr czy film. Autoprezentacja powinna wykazać samodzielność kandydata w myśleniu o sprawach związanych z szeroko pojętą kulturą artystyczną. Kandydat przed Uczelnianą Komisją Rekrutacyjną obowiązkowo prezentuje jedno zagadnienie wybrane spośród zagadnień wymienionych poniżej, w czasie nie dłuższym niż 5 minut.
Zagadnienia do autoprezentacji:
- Jaką wystawę, wydarzenie artystyczne, widział Pan/widziała Pani w ciągu ostatnich 5-6 miesięcy? Prosimy o tym opowiedzieć, krótko zrecenzować lub też wskazać najistotniejsze Pana/Pani zdaniem elementy tego wydarzenia
- Co wie Pan/Pani o dziejach i współczesnej kondycji druku, projektowania graficznego w różnych mediach, formach multimedialnych i ich relacji w stosunku do grafiki artystycznej?
- Jakie zjawiska sztuki współczesnej w Polsce, Europie, na świecie uważa Pan/Pani za ciekawe i inspirujące dla młodego artysty?
Teczka z pracami zawierać powinna:
- 10 rysunków w formacie 100×70 cm (co najmniej 5 z nich musi być pracami studyjnymi aktu lub postaci w przestrzeni) wykonanych dowolną techniką rysunkową,
- 5 prac malarskich w formacie zawierającym się w pomiędzy 50×70 cm a 100×70 cm wykonanych w dowolnej technice malarskiej na podłożu płaskim (wykluczamy np. płótno na krosnach malarskich),
- 10 drobnych (maksimum A4) form rysunkowych i malarskich wykonanych z natury lub też będących różnorodnymi kompozycjami plastycznymi lub szkicownik;
- 5 fotografii (mogą to być wydruki zdjęć wykonanych dowolnym aparatem fotograficznym w formacie maksimum A4, będące zapisem dowolnych inspiracji lub też „notatką fotograficzną” dowolnego motywu);
- pracę plastyczną będącą graficzną odpowiedzią na zadanie umieszczone na stronie ASP w Warszawie, w witrynie „rekrutacja”; temat zadania zostanie opublikowany nie później niż 3 tygodnie przed terminem uruchomienia rejestracji w systemie IRK, czyli nie później niż 15 kwietnia 2026 r.,
Wszystkie prace muszą być podpisane i datowane (na froncie lub na odwrocie) i złożone w jednej, podpisanej własnym imieniem i nazwiskiem teczce. Teczki z pracami nieodpowiadającymi tym wymogom nie będą oceniane.
Etap drugi – egzamin praktyczny o charakterze konkursowym, będący sprawdzianem umiejętności artystycznych kandydata. Czas trwania: 5 dni (5 razy po 4 godziny).
Częścią praktyczną egzaminu wstępnego jest realizacja 4 zadań plastycznych mających na celu sprawdzenie umiejętności rysunkowych, malarskich oraz poprawności interpretowania zagadnień związanych z kompozycją plastyczną. Na tę część składa się: zadanie rysunkowe – studium modela w przestrzeni, zadanie rysunkowe – interpretacja na zadany temat, zadanie malarskie – studium malarskie z natury, kompozycję na zadany temat.
Zasady punktacji
punktacja za etap pierwszy:
- ocena teczki (portfolio): 0-20 pkt.,
- ocena autoprezentacji: 0-10 pkt.,
punktacja za etap drugi:
- ocena zadania 1 (rysunek – studium modela w przestrzeni): 0-35 pkt.,
- ocena zadania 2 (rysunek – interpretacja na zadany temat): 0-20 pkt.,
- ocena zadania 3 (malarstwo – studium malarskie z natury): 0-30 pkt.,
- ocena zadania 4 (kompozycja na zadany temat): 0-35 pkt.,
- kandydat może otrzymać za praktyczną część egzaminów maksymalnie 120 pkt.,
Maksymalna liczba punktów ze wszystkich etapów egzaminu wstępnego wynosi 150 pkt., przy czym do drugiego etapu egzaminów przechodzi osoba, która za pierwszy etap otrzyma co najmniej 20 pkt.
Na studia zostaje zakwalifikowana osoba, która łącznie za pierwszy i drugi etap otrzyma minimum 95 punktów i zajmie na liście rankingowej lokatę mieszczącą się w ustalonym limicie przyjęć.
Otrzymanie zera („0”) punktów z którejkolwiek części lub nie przystąpienie do którejkolwiek części egzaminu praktycznego skutkuje wykluczeniem kandydata z postępowania kwalifikacyjnego. Takiej osobie nie jest przyznawana lokata na liście rankingowej,
Podstawę do ustalenia miejsca kandydata na liście rankingowej stanowi suma punktów uzyskanych za ocenę portfolio wraz z autoprezentacją (etap pierwszy) oraz część praktyczną (etap drugi). W przypadku osiągnięcia tej samej liczby punktów przez kandydatów, o ich miejscu na liście rekrutacyjnej decyduje liczba punktów osiągniętych na egzaminie praktycznym, a w przypadku gdy liczba punktów nadal będzie taka sama, o kolejności kandydata na liście rekrutacyjnej decyduje Uczelniana Komisja Rekrutacyjna, przyznając wyższą pozycję kandydatowi, który otrzymał więcej punktów za zadanie numer 1, tj. rysunek – studium modela w przestrzeni. Jeśli w dalszym ciągu liczba punktów z poszczególnych części egzaminu praktycznego, dla więcej niż jednej osoby będzie taka sama, uzyskują one tę samą lokatę, a osoba następna otrzyma lokatę z pominięciem kolejnych numerów zgodnych z ilością osób, którym przyznano lokaty ex aequo,
Osoba, która nie przystąpiła do egzaminu zostaje wykluczona z postępowania egzaminacyjnego oraz nie jest jej przyznawana lokata na liście rankingowej.
-
Dokumenty rekrutacyjne
Kandydat musi:
W systemie Internetowej Rejestracji Kandydata (IRK):
- wypełnić dane osobowe,
- wypełnić dane dotyczące wykształcenia; należy podać nazwę szkoły średniej, datę i miejsce wystawienia świadectwa dojrzałości oraz jego numer,
UWAGA!
kandydat zdający maturę w 2026 r. zobowiązany jest podać wyłącznie nazwę szkoły średniej,
- zamieścić cyfrową kolorową fotografię z wizerunkiem kandydata o wymiarach 20 mm x 25 mm w rozdzielczości co najmniej 300 dpi; fotografia musi spełniać wymogi szczegółowo opisane na stronie Rekrutacji w menu bocznym „Zdjęcie cyfrowe”,
- zamieścić skan świadectwa dojrzałości (lub dokumentu równoważnego) – nie dotyczy osób zdających maturę w 2026 r.,
UWAGA!
kandydat zdający maturę w 2026 r. zobowiązany jest przesłać skan/zdjęcie dokumentu na adres poczty elektronicznej Wydziału grafika@asp.waw.pl w terminie określonym terminarzem rekrutacyjnym
- w przypadku kandydata niepełnoletniego – zamieścić skan oświadczenia każdego rodzica lub każdego opiekuna prawnego dotyczącego zgody na uczestniczenie w procesie rekrutacji a następnie podjęcie studiów przez osobę niepełnoletnią w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, formularz oświadczenia – poniżej do pobrania,
- zaakceptować oświadczenie potwierdzające autorstwo prac ujętych w portfolio cyfrowym.
Dostarczyć do Uczelni, zgodnie z kalendarzem rekrutacji (patrz menu: Terminarz):
- wypełniony i podpisany formularz zgłoszeniowy, wygenerowany i wydrukowany z systemu IRK,
- oryginał lub odpis świadectwa dojrzałości (lub dokument równoważny) oraz jego kserokopię; po poświadczeniu przez Uczelnię zgodności kserokopii z oryginałem, oryginał dokumentu zostanie zwrócony właścicielowi. Kandydat zdający maturę w 2026 r. świadectwo dojrzałości oraz jego kserokopię dostarcza w terminie określonym terminarzem rekrutacyjnym.,
- zobowiązanie pisemne do odebrania złożonych prac plastycznych w wyznaczonym przez dziekanaty terminie (druk można pobrać w dziekanacie w dniu składania dokumentów),
- w przypadku kandydata niepełnoletniego – należy dostarczyć oświadczenie każdego rodzica lub każdego opiekuna prawnego dotyczącego dotyczące zgody na uczestniczenie w procesie rekrutacji, a następnie podjęcie studiów przez osobę niepełnoletnią w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, formularz oświadczenia – poniżej do pobrania.
UWAGA!! BRAK ZAMIESZCZENIA DOKUMENTÓW W SYSTEMIE, JAK I BRAK DOSTARCZENIA DOKUMENTÓW WYKLUCZA KANDYDATA Z PROCESU REKRUTACYJNEGO!
Zgodnie z zapisami Regulaminu zasad i kryteriów przyjęć na studia w ASP w Warszawie na rok akademicki 2026/2027:
- Zarówno niezamieszczenie w systemie Internetowej Rejestracji Kandydata skanu świadectwa dojrzałości (lub dokumentu równoważnego), a w przypadku kandydatów zdających maturę w 2026 roku – nieprzysłanie skanu/zdjęcia wskazanego dokumentu na elektroniczną pocztę danego Wydziału, jak i niedostarczenie świadectwa dojrzałości (lub dokumentu równoważnego) w wyznaczonym terminie, skutkuje wykluczeniem kandydata z procesu rekrutacyjnego.
- Niedostarczenie teczki z pracami w wyznaczonym terminie skutkuje wykluczeniem kandydata z procesu rekrutacyjnego.
- Niezamieszczenie portfolio cyfrowego w wyznaczonym terminie skutkuje wykluczeniem kandydata z procesu rekrutacyjnego.
Zgoda Oświadczenie rodzica lub opiekuna prawnego niepełnoletniego kandydata (PDF, 108 KB)
-
Portfolio cyfrowe
Kandydat na stacjonarne jednolite studia magisterskie na kierunek Grafika zobowiązany jest, w terminie rejestracji, zamieścić w systemie Internetowej Rejestracji Kandydata portfolio cyfrowe. Portfolio cyfrowe musi być cyfrowym odzwierciedleniem prac kandydata umieszczonych w teczce z pracami. Informację o zawartości portfolio znajdziesz w Zasadach rekrutacji.
UWAGA!
Zamieszczenie portfolio cyfrowego w Internetowej Rejestracji Kandydata nie zwalnia kandydata na kierunek Grafika z dostarczenia teczki z pracami. Brak teczki z pracami skutkuje wykluczeniem kandydata z postępowania rekrutacyjnego.
Brak zamieszczenia portfolio cyfrowego w systemie Internetowej Rejestracji Kandydata, mimo dostarczenia teczki z pracami, skutkuje wykluczeniem kandydata z procesu rekrutacyjnego.
Portfolio cyfrowe musi spełniać następujące warunki:
- musi być wielostronicowym plikiem PDF;
- format A4 (210/297 mm), układ wertykalny lub horyzontalny – według wskazówek Wydziałów;
- fotografie prac umieszczone w portfolio należy przygotować w rozdzielczości 150 dpi i „wkleić” w dokument PDF;
- na każdej stronie należy umieścić 1 pracę pionową lub 1 pracę poziomą;
- należy grupować prace rysunkowe, malarskie i fotograficzne w tematyczne zestawy, należy zrobić przekładki na białym tle z tematem Prace malarskie, itp.;
- należy zamieścić opis prac przy każdym zdjęciu lub ewentualnie w osobnym pliku tekstowym. Opis tekstowy ma zawierać rozmiar pracy, technikę, dodatkowo należy krótko opisać prace projektowe;
- wielkość pliku PDF nie może przekraczać 25 MB;
- Nazwa plików – kandydat nazywa każdy załączony plik wg wzoru:
Nazwisko kandydata_Imię kandydata_skrót nazwy kierunku_nazwa (portfolio, prace rysunkowe, itp.)
Jeśli portfolio jest dzielone na części:
Nazwisko kandydata_Imię kandydata_skrót nazwy kierunku_nazwa _portfolio1
Nazwisko kandydata_Imię kandydata_skrót nazwy kierunku_nazwa _portfolio2Kandydat może dodatkowo załączyć w systemie inne prace, których nie da się zaprezentować w postaci wielostronicowego pliku PDF, format i maksymalny rozmiar dla jednego pliku załączanego przez kandydata wynosi odpowiednio:
- avi: 150.0 MB
- mp4: 150.0 MB
- jpg: 25.0 MB
- jpeg: 25.0 MB
- png: 25.0 MB
- doc: 25.0 MB
- docx: 25.0 MB
- odt: 25.0 MB
-
Temat do teczki/portfolio
Informacje wkrótce
Terminarz
Start: 6 maja 2026 r.
Opłaty
Wysokość opłaty rekrutacyjnej będzie wynosić 150 zł