Najważniejsze informacje
Start: 6. maja 2026 r.
-
Zasady rekrutacji na rok akademicki 2026/27
Rekrutacja na stacjonarne studia pierwszego stopnia na kierunek Projektowanie, produktu, przestrzeni, przekazu jest dwuetapowa i ma na celu sprawdzenie umiejętności i predyspozycji kandydata w zakresie projektowania, sztuki i teorii.
Kandydat zobowiązany jest do stworzenie portfolio cyfrowego i zamieszczenie go w systemie Internetowej Rejestracji Kandydata. Portfolio cyfrowe stanowi jeden plik PDF, o wielkości nie przekraczającej 25 MB, zawierającym dokumentację nie mniej niż 14 i nie więcej niż 20 fizycznie wykonanych prac:
Część projektowa:
- 1 do 2 planszy przedstawiających odpowiedź na temat projektowy określony w osobnym dokumencie publikowanym przez Uczelnianą Komisję Rekrutacyjną; publikacja tematu nastąpi najpóźniej na 6 tygodni przed datą rozpoczęcia rejestracji kandydatów w systemie tj. najpóźniej 24 marca 2026 r. Szczegółów szukaj w Komunikatach i w Tematach do portfolio
- rysunek produktu – technika: długopis, flamaster lub ołówek:
1 plansza z zakomponowanymi rysunkami 5 przedmiotów codziennego użytku
oraz
1 plansza ilustrująca przedmiot codziennego użytku wraz z przedstawieniem budowy i zasady działania (konstrukcja, elementy obudowy, otwieranie, rozstrzelenie itp.). Lista przedmiotów określona będzie przez Uczelnianą Komisję Rekrutacyjną najpóźniej 31 stycznia 2026 r. Szczegółów szukaj w menu Komunikaty oraz Lista przedmiotów do portfolio
Część artystyczna (plastyczna):
- 4 lub więcej rysunków studium postaci (ujęcie pełnej sylwetki w różnych pozach), wykonanych dowolną techniką rysunkową (np. ołówkiem, węglem, tuszem-lawowanym, flamastrem, sprayem, w technikach mieszanych itp.) w formacie 100 x70
- 1 plansza w formacie 100 x 70 z zakomponowanymi szkicami rysunkowymi związanymi z obserwacją natury: postać, martwa natura itp.
- 4 lub więcej prac malarskich – temat dowolny, związany z obserwacją natury (postać, martwa natura, pejzaż itp.) wykonanych dowolną techniką malarską, w formacie nie mniejszym niż 50×70
- 1 plansza w formacie 100 x 70 z zakomponowanymi szkicami malarskimi związanymi z obserwacją natury (postać, martwa natura, pejzaż itp.).
Dorobek własny
dokumentacja prac innych projektowych i artystycznych pokazujących dotychczasowy dorobek kandydata.
W przypadku wątpliwości co do autorstwa prac, Uczelniana Komisja Rekrutacyjna zastrzega sobie prawo do konieczności dostarczenia przez Kandydata oryginałów prac zawartych w portfolio cyfrowym.
Etapy postępowania rekrutacyjnego
etap pierwszy – ocena portfolio cyfrowego przez komisję
etap drugi – egzaminy:
- Egzamin 1 – rozmowa kwalifikacyjna przeprowadzona w trybie online za pośrednictwem aplikacji Google Meet połączona z przeglądem portfolio (15 minut )Rozmowa dotycząca dotychczasowego dorobku kandydata, motywacji do zdawania na studia, obowiązkowego tematu projektowego do portfolio i ogólnej orientacji w zagadnieniach społecznych i kulturalnych.
Przebieg rozmowy:
- Przedstawienie się kandydata
- Omówienie projektu wykonanego na zadany temat do portfolio cyfrowego
- Odpowiedź na pytanie dotyczące zaprezentowanego projektu, wykonanego na zadany temat do portfolio cyfrowego
- Odpowiedź na jedno z dwóch wylosowanych przez siebie pytań na temat społeczeństwa i kultury. Losowanie odbywa się poprzez wybranie przez Kandydata dwóch numerów odpowiadających numerom z listy pytań przygotowanych przez Komisję.
- Egzamin 2 – wielozadaniowy egzamin praktyczny sprawdzający umiejętności dostrzegania analizowania i rozwiązywania problemów projektowych i artystycznych.
Zakres egzaminu może obejmować:
- odpowiedź na postawiony problem projektowy w postaci rysunków, opisów i makiety wykonanej z dostarczonych materiałów
- wykonanie zadań z zakresu wyobraźni przestrzennej i rysunku produktu
- studium rysunkowe lub malarskie modela, martwej natury lub praca z wyobraźni w podstawowych technikach: ołówek, grafit, kredki, flamastry, farby plakatowe akrylowe, tempery itp.
- interpretację przestrzenną zadanego tematu w dostarczonym materiale.
Egzamin 2 odbywa się jednego dnia, a łączny czas na wykonanie wszystkich zadań to 8 godzin. Lista narzędzi (takich jak nożyki, kleje, itp.) niezbędnych podczas egzaminu praktycznego, zostanie opublikowana w systemie Akademus niezwłocznie po kwalifikacji do drugiego etapu rekrutacji.
Punktacja za poszczególne części egzaminu.
Przy ocenie etapu pierwszego Uczelniana Komisja Rekrutacyjna stosuje skalę punktową w przedziale od 0 do 3. Do drugiego etapu egzaminu przystępują tylko ci kandydaci, których prace zostały ocenione na minimum 2 punkty.
Ocena etapu drugiego:
Egzamin 1 – przy ocenie rozmowy kwalifikacyjnej połączonej z omówieniem portfolio cyfrowego Uczelniana Komisja Rekrutacyjna stosuje skalę punktową w przedziale od 0 do 50.
Ocenie podlegają:
- Myślenie projektowe (20 punktów)
- Orientacja w zagadnieniach społecznych i kulturalnych (20 punktów)
- Umiejętności komunikacyjne (10 punktów)
Egzamin 2 – przy ocenie egzaminu praktycznego Uczelniana Komisja Rekrutacyjna stosuje skalę punktową w przedziale od 0 do 50.
Ocenie podlegają:
- Predyspozycje projektowe (30 punktów)
rozumienie treści zadań
umiejętność odpowiedzi na postawiony problem projektowy
umiejętność uczenia się
rozumienie tworzywa i jego naturalnych cech
umiejętności przekazu treści w formie graficznej
sprawność manualna
umiejętność gospodarowania czasem
wyobraźnia
umiejętności rysunkowe
zainteresowanie wzornictwem i techniką
rozumienie rzutów i aksonometrii
wrażliwości na światło, kolor i fakturę
- Predyspozycje artystyczne (20 punktów)
rozumienie treści zadań
rozumienie tworzywa i jego naturalnych cech
warsztat rysunkowy lub malarski
umiejętność gospodarowania czasem
wyobraźnia
wrażliwości na światło, kolor i fakturę
umiejętność komponowania na płaszczyźnie i w przestrzeni
zdolność do odczuwania: pionu i poziomu, bryły i płaszczyzny, kontrastu, wielkości i kształtu, ekspresji formy i warstwy znaczeniowej;
Uzyskanie zera („0”) punktów z którejkolwiek części egzaminu lub nieprzystąpienie do którejkolwiek części egzaminu skutkuje wykluczeniem kandydata z postępowania kwalifikacyjnego. Takiej osobie nie jest przyznawana lokata na liście rankingowej.
Po pełnym procesie rekrutacyjnym tworzona jest lista rankingowa uwzględniająca wszystkich kandydatów, którzy byli dopuszczeni do drugiego etapu rekrutacji.
Podstawę do ustalenia miejsca kandydata na liście rankingowej stanowi suma punktów uzyskanych za drugi etap rekrutacji.
W przypadku osiągnięcia przez kandydatów tej samej sumy punktów, o ich miejscu na liście rankingowej decyduje liczba punktów osiągniętych na Egzaminie 2- praktycznym. W przypadku gdy liczba punktów nadal będzie taka sama, kandydaci uzyskują tę samą lokatę, a osoba następna otrzyma lokatę z pominięciem kolejnych numerów zgodnych z ilością osób, którym przyznano lokaty ex aequo.
Minimum kwalifikujące na pierwszy rok studiów wynosi 50 punktów.
-
Dokumenty rekrutacyjne
Kandydat musi:
W systemie Internetowej Rejestracji Kandydata (IRK):
- wypełnić dane osobowe,
- wypełnić dane dotyczące wykształcenia; należy podać nazwę szkoły średniej, datę i miejsce wystawienia świadectwa dojrzałości oraz jego numer,
UWAGA!
kandydat zdający maturę w 2026 r. zobowiązany jest podać wyłącznie nazwę szkoły średniej,
- zamieścić cyfrową kolorową fotografię z wizerunkiem kandydata o wymiarach 20 mm x 25 mm w rozdzielczości co najmniej 300 dpi; fotografia musi spełniać wymogi szczegółowo opisane na stronie Rekrutacji w menu „Zdjęcie cyfrowe”,
- zaakceptować oświadczenie potwierdzające autorstwo prac ujętych w portfolio cyfrowym,
- zamieścić skan świadectwa dojrzałości (lub dokumentu równoważnego) – nie dotyczy osób zdających maturę w 2026 r.,
UWAGA!
kandydat zdający maturę w 2026 r. zobowiązany jest przesłać skan/zdjęcie dokumentu na adres poczty elektronicznej Wydziału dziekanat.wwp@asp.waw.pl w terminie określonym terminarzem rekrutacyjnym
- w przypadku kandydata niepełnoletniego – zamieścić skan oświadczenia każdego rodzica lub każdego opiekuna prawnego dotyczącego zgody na uczestniczenie w procesie rekrutacji a następnie podjęcie studiów przez osobę niepełnoletnią w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, formularz oświadczenia – poniżej do pobrania,
Dostarczyć do Uczelni, zgodnie z kalendarzem rekrutacji (patrz menu: Terminarz):
- wypełniony i podpisany formularz zgłoszeniowy, wygenerowany i wydrukowany z systemu IRK,
- oryginał lub odpis świadectwa dojrzałości (lub dokument równoważny) oraz jego kserokopię; po poświadczeniu przez Uczelnię zgodności kserokopii z oryginałem, oryginał dokumentu zostanie zwrócony właścicielowi. Kandydat zdający maturę w 2026 r. świadectwo dojrzałości oraz jego kserokopię dostarcza w terminie określonym terminarzem rekrutacyjnym.,
- w przypadku kandydata niepełnoletniego – należy dostarczyć oświadczenie każdego rodzica lub każdego opiekuna prawnego dotyczące zgody na uczestniczenie w procesie rekrutacji, a następnie podjęcie studiów przez osobę niepełnoletnią w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, formularz oświadczenia – poniżej do pobrania.
UWAGA!! BRAK ZAMIESZCZENIA DOKUMENTÓW W SYSTEMIE, JAK I BRAK DOSTARCZENIA DOKUMENTÓW WYKLUCZA KANDYDATA Z PROCESU REKRUTACYJNEGO!
Zgodnie z zapisami Regulaminu zasad i kryteriów przyjęć na studia w ASP w Warszawie na rok akademicki 2026/2027:
- Zarówno niezamieszczenie w systemie Internetowej Rejestracji Kandydata skanu świadectwa dojrzałości (lub dokumentu równoważnego), a w przypadku kandydatów zdających maturę w 2026 roku – nieprzysłanie skanu/zdjęcia wskazanego dokumentu na elektroniczną pocztę danego Wydziału, jak i niedostarczenie świadectwa dojrzałości (lub dokumentu równoważnego) w wyznaczonym terminie, skutkuje wykluczeniem kandydata z procesu rekrutacyjnego.
- Niezamieszczenie portfolio cyfrowego w wyznaczonym terminie skutkuje wykluczeniem kandydata z procesu rekrutacyjnego.
Zgoda Oświadczenie rodzica lub opiekuna prawnego niepełnoletniego kandydata (PDF, 108 KB)
-
Portfolio cyfrowe
Informacje wkrótce
-
Temat do portfolio
Informacje wkrótce
Terminarz
Start: 6. maja 2026 r.
Opłaty
Wysokość opłaty rekrutacyjnej będzie wynosić 150 zł.